En klasströja kan som bekant se ut på alla möjliga vis och man kan dessutom leka med olika typer av plagg som till exempel t-shirts eller hoodies. Hur tröjan skall se ut är upp till varje klass och man kan dra detta till elevernas fördel genom att göra hela skaparprocessen gemensam. Att få vara med och rösta är den viktigaste delen av demokrati och alla ungdomar uppskattar när man låter dem vara med och dessutom på ett så moget sätt. Samtidigt kan det vara svårt att bestämma sig för hur man vill att klasströjan skall se ut och det är just då som det passar sig ännu bättre att tävla eller rösta.

Börja med att dela in klassen i flera grupper där varje grupp får komma med ett förslag på teman. Det kan handla om både färg och typ av plagg men allra mest om själva temat och vad man vill förmedla med sin tröja. Vill man att den skall vara spexig och galen eller vill man att den skall vara cool och elegant? Låt eleverna göra regelrätta presentationer av sina förslag och låt sedan klassen rösta om vilken tröja som bäst representerar klassen och vilken de helst skulle ha på sig. På så sätt får alla vara med och man kommer bära tröjan med glädje.

Ett annat sätt att demokratiskt skapa tröjan är att göra små tävlingar mellan de olika grupperna. En frågesport där det vinnande laget får välja färger. En orienteringstävling där vinnarna får välja tryck och en balanstävling där första pris är att man får välja modell. Egentligen spelar det ingen roll vad för slags tävling det handlar om, utan snarare att aktivera klassen och göra skapandet av den egna tröjan till en rolig process. Detta ökar både sammanhållningen i klassen och stoltheten över sin skola och klass, och med det har tröjan blivit mer än bara ett klädesplagg.